Fiji time.. - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Desi Otterloo - WaarBenJij.nu Fiji time.. - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Desi Otterloo - WaarBenJij.nu

Fiji time..

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg Desi

08 April 2013 | Fiji, Fiji Islands

Zaterdag 13 maart om 1 uur in de nacht landden we op Nadi, Fiji..Eerste busje dat voorbij kwam naar een backpackers gepakt..Een nacht op het vliegveld zat er gelukkig niet in dit keer..Lekker basic, maar wat slaap gepakt om vervolgens de volgende morgen ontbijt (lees wit brood met jam) te krijgen geserveerd van een ‘kok’ gekleed alsof hij in een 5 sterren restaurant werkte..Mooie witte kleding, koksmuts op..Als alleen het ontbijt er zo goed uitzag als hem..

De meeste reizigers in Fiji ontsnappen hem vrijwel gelijk naar de Yasawa eilanden..Dit is Fiji uit de brochure..Mooie witte stranden, pearl blue sea..Omdat wij bijna 3 weken in Fiji hadden, en zoveel mogelijk aspecten van dit land wilden zien, besloten we eerst te reizen op het hoofdeiland, Vitilevu. Ik had in het begin het gevoel dat we in India waren beland!!! Ze waren overall!!! Blame the English, die ze hier rond 1900 naartoe hebben gebracht, om de banen in te vullen die de mensen in Fiji niet zagen zitten..

Via Lautoko kwamen we in de middag aan in RakiRaki na een lange zit in de local bus..Al snel werd duidelijk hoe prijzig Fiji is, hoe tourist georienteerd en hoe ze voor echt alles hun hand ophouden...Na Samoa was dit echt even wennen..En dorm met 8 bedden was nog te doen, en we waren de enige daar..Na wat knus samen ons op een matras te wringen op een dubbel bed, werd ik om 12 uur in de nacht wakker van een marcherende Ray door de kamer..’What is wrong?’ Ray liet zien benen en armen zien, die onder de bulten zaten..’Shit hey, these aren’t just mosquito bites..’ Fokking bedbugs!!!! De lakens werden van bed gegooid, en ik wist niet hoe snel ik uit dat bed moest springen..En ja hoor..Daar zagen we ze..Dikke, donkerbruin achtige bolletjes marcherende over de lakens volgepompt met engels bloed..Great...
Na 1,5 uur kregen we uiteindelijk een nieuwe kamer toegewezen..’Fiji time’..Op dat moment denk je even Bula met je Fiji time!!! Voor de kust van RakiRaki lag een eiland, maar in de morgen bleek dat de reis er naartoe nog duurder was dan..dan 20 bier..Het was letterlijk op zwemafstand..En je moet van te voren hier je accomodatie boeken op het eiland..Serieus...Hoe kan dit?? Sure you first want to look around...De keuze was snel gemaakt...Verder in de bus en in de avond 20 bier..!

Tijdens de busritjes zie je hoe groen Fiji eigenlijk is..Echt letterlijk alles is groen..Dit is meestal een teken dat er veel regen valt..Ohoh! Via een hele omweg kwamen we aan aan de westkust..Shit...We zijn echt net van start en we hebben nu al ¾ van he eiland bereisd...Slow down..We besloten de menigte te ontsnappen, en de ferry te pakken naar Ovalau, Levuka..Dit was de hoofdstad van Fiji voor de tijd dat Nadi in beeld kwam..Je gaat hier met de hele bus op de ferry, die er dan ook weer vanaf rijdt..Wisten wij veel..Ah fijn..Dit resulteerde in dat wij met onze tassen in de regen op de ferry stonden te wachten, en iedereen maar bleef zitten in de bus...Al snel kwam iemand ons vertellen hoe het werkte, en konden we weer schuilen van de regen...Domme toeristen!
In Ovalau kom je weer in een hele andere wereld..Via een gravelweg hobbelden we naar Levuka wat letterlijk uit 1 straat bestaat..Hier hebben we een nachtje doorgebracht in het oudste hotel van Fiji..Het begon donker te worden, de regen druppelde langs de ramen en de kamer zag er erg donker uit..Ik keek naar buiten en zag wat jongens van de kerk gemeenschap langs de deuren gaan..Jongens van een jaar of 17 uit het westen van de wereld..Ik begon te denken wat hun hier brengt..Wat geloof met je doet, hoe je een soort wordt uitgezonden op die leeftijd om andere mensen te overtuigen in een donker stadje in Fiji..Voor het eerst kreeg ik het gevoel dat dit een plek zou zijn waar je voor het eerst homesick zou kunnen worden..

De morgen begon met een blauwe lucht en de zon was goed aanwezig..wat geeft dit toch een ander aspect aan een plek! De vrouw van de receptie vertelde ons dat er zo een bootje zou komen, die naar een eilandje zou gaan..De keuze was gemaakt..Let’s sit back for a few days and relax..

Het weer veranderde snel op zee, en in een klein bootje werd ik op en neer geschud..Toen kwam er de regenbui en was ik letterlijk verzopen..Ik heb ervan genoten kan ik zeggen  Aangekomen op Caqelai verbleven we in een Bure..Dit is een traditioneel huisje in Fiji..Het eilandje was letterlijk te bewandelen in 15 minuten..Wanneer het etenstijd was, werd er op een schelp geblazen, wat je van de andere kant kon horen..Cocosnoten overal, een zee vol vis..Wat biertjes die we hadden meegenomen vanuit Ovalau..Ja, dit is de plek! Een kleine familie op een klein eiland, zo voelde het al snel..In de middag volleyballen met elkaar, op de dag een beetje proberen te vissen, koud water douche, kampvuurtjes onder de sterren en niet te vergeten de electriciteit die niet werkte, wat heel romantisch kan zijn..Heerlijk! Het enige minpunt waren uiteraard de muggen, die heb ik echt gehaat daar..In Fiji hebben ze de Lovo, ofwel de eartoven : Hierbij wordt het eten onder de grond voorbereidt..Super interessant om dit ook van dichtbij te zien en lekker dat het is!

Na een stop in Suva, hebben we onze weg voortgezet naar Pacific Harbour..En wat was dit een relaxe plaats!!! Het was er zo rustig, dat we hier een aantal dagen zijn gebleven..Super goed weer gehad hier, lekkere strandwandelingen, eten, rugby world cup kijken bij het zwembad en uiteraard THE SHARKDIVE voor mijn birthday..Ik weet niet of dit een cadeautje was om een manier om van me aft e komen ;) :

Hier hadden we een hoop over gehoord, gelezen en als duikers wil je het dan toch eens ervaren (en je portemonee ook) Dit is een van de weinige plekken op de wereld waar je kan duiken met bull, nurse en tigersharks in het ‘wild’..Uiteraard is het een grote show en worden de haaien gevoerd daar, maar de enige mogelijkheid om ze van zo dichtbij te kunnen zien, en dat hebben we zeker!!! Omringd door gasten met speren zit je een soort van op de bodem en wordt er al snel grote stukken tonijn tevoorschijn getoverd..En ja hoor, ze kwamen uit alle hoeken..Dik en groot dat ze waren!!! Metertje afstand zo..Gek genoeg bleef de adrenaline uit..Ik denk dat je dit veel meer ervaart wanneer je dingen niet verwacht die op je pad komen..In dit geval dus wanneer je niet verwacht ze te zien tijdens een duik..Hier wist je wat er aan zat te komen..Maar toch..Als die bek dan open gaat voor je neus, en een gast constant je bewaakt en je letterlijk omringd bent met 4 meter en grotere haaien, is het wel apart..Ray was meer bezig met de vissen en koraal, en er werd dan ook meerdere malen op de tank getikt, omdat Ray niet echt bij de groep bleef en zich een beetje verveelde..Dat is Ray..Ja, op dat moment had ik de meeste adrenaline en was ik een beetje bezorgd..Al met al een ervaring opzich en echt wel cool om ertussen in te zijn!
Hierna zijn we via Nadi weer 4 dagen ontsnapt naar Mana Island, een eiland onder de yasawa’s en naast castaway island van Tom Hanks..Helaas ben ik Tom en Mr. Wilson misgelopen, maar hebben we ons tegoed gedaan aan het eilandleven hier en heb ik met mijn krab de international krabrace gewonnen en ons land vertegenwoordigt met ons volkslied...

Al met al hebben we zo’n beetje alle aspecten wel gezien van Fiji, sommige vielen wat tegen en andere waren weer erg positief..Ik heb me een goed beeld kunnen vormen en ben weer een ervaring en land rijker..

• 08 April 2013 - 14:30

Tim: