Alohaaa - Reisverslag uit Maui, Verenigde Staten van Desi Otterloo - WaarBenJij.nu Alohaaa - Reisverslag uit Maui, Verenigde Staten van Desi Otterloo - WaarBenJij.nu

Alohaaa

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg Desi

14 Februari 2013 | Verenigde Staten, Maui

Vrijdag 8 februari : Ik kan niet wachten om op te staan ; Vandaag meren we aan in Maui, Hawai’i. Dit is een van de 8 eilanden wat valt onder de eilandketen Hawai’i. Hoe dichter we de kustlijn naderen, des te meer ik met mijn ogen zoek naar overlevenden van vlucht Oceanic 815...Dit is het eiland waar een van mijn favoriete series is opgenomen : LOST. In de verte hoor ik wat dinosaurussen, want ook hier is een jeugdsentiment gefilmd : Jurassic park. We meren aan in Kahului, wat aan de noordkust ligt van Maui.

Hawai’i ligt middenin de pacific ; 3200 km van enkel ander continent en 800 km van enkel ander eilandengroep en bestaat uit vulcanische eilanden. Captain James Cook noemde Hawai’i eerst in 1778 ‘The sandwich islands’. Ik mag hopen dat dit toendertijd niks had te maken met zijn behoeftes...Er is geen extreme hitte of kou, geen monsoons en de temperatuur in de dag/nacht, zomer/winter is ongeveer constant rond de 25 graden. Sommigen hebben wellicht weleens van de Hula gehoord ; De dans uit Hawai’i. Er zit een hoop expressive in deze dans. Elke beweging spreekt dan ook voor vreugde of verdriet, liefde of de dood..Alsof de dansers eigenlijk spreken..Een gesandwichte Hula dansen terwijl het 25 graden is op Hawai’i klinkt niet verkeerd, maar dit is nog niet alles ;
Omdat we overal maar een dag aanmeren, moet je keuzes maken..Wij hebben ons gericht op het westen van Maui..Er waren geen golven op het eiland deze dag, de zee was vrij kalm, wat een surf onmogelijk maakte helaas..We hadden gehoord dat rond deze maanden the humpback whales naar de warmere wateren komen van Hawai’i, om hun jongen hier geboren te laten worden, en vervolgens weer terug te keren richting het noorden (Alaska) Met hun jong uiteraard..

Ik herinner me een aflevering van ‘an idiot abroad’ in Alaska, waar Karl Pilkington op een boot werd gezet om deze walvissen te spotten :
Karl : ‘Going to see a whale is like visiting your grandmother. You know you have to see them now, cause they will not be here forever’

Vanuit de taxi keek ik richting de zee, en zag ik hier-en daar het water spuiten van de walvissen..Het leek haast wel een watershow, en ik wist niet waar ik moest kijken..Ze zijn door dit luchtgat wel makkelijk te spotten op zee moet ik zeggen, dank aan de natuur! We besloten dan ook om in Ma’alaea eruit te gaan en op de rotsen te gaan zitten bij een inham..Ik ben aangenaam verrast door dit natuurlijke wonder wat ik hier heb mogen meemaken ; Ik heb verscheidene humpback whales gezien hier, en over de rest van de dag..(ik bedoel hier nog steeds de wateren van Maui) Ze kwamen overal tevoorschijn, wat een spektakel om dit te mogen zien met eigen ogen!

Uiteraard wilde ik een duik nemen in de wateren van Hawai’i, en dus besloten we een taxi te pakken naar Kahakuloa..Aan de ene zijde zie je de vulcanische gebergtes, wat net een postcard lijkt..Aan de andere kant rijd je langs de kustlijn, waar je de walvissen ziet..Het was een aangename rit..Eenmaal aangekomen in Kahakuloa dook ik in het water..Ik keek op het goede moment de open zee in, want binnen 50 meter kwam de rug van de humpback whale boven water..Ik wist niet hoe snel ik erna mijn hoofd onderwater moest stoppen, om zo wellicht wat walvispraat onderwater te horen..Deze had een stille dag helaas, en was waarschijnlijk net opweg naar de apotheek voor wat tragitol..maar hoe gaaf dat het was! In de tijd erna passeerden er nog verscheidene, en automatisch ben je de hele dag gefocust op de zee..Niet alleen deze dag, maar eigenlijk alle dagen ervoor en erna..Een soort blauwe ruis , in het zien en in het horen...

In de middag hebben we het stadje Lahaina bezocht. Dit is een stadje naar mijn hart ; Alles is zo kleurig en vol bloemen..Ik bedoel ook alles ; Zelfs de telefooncellen zijn in Hawai’i style met bloemen..Verder is alles in surfstyle..Iedereen rijdt hier op een super chille fiets..Voor de surfers onder ons : Maui is een paradijsje wanneer er ook nogeens golven zijn..Stop al je spaargeld in je spaarvarkentje en ga erheen! Al moet ik zeggen dat het zien van de walvissen alles goed maakte van het uitblijven van golven deze dag..Ik had hier zeker langer willen doorbrengen, maar het schip vertrok om 18 uur in de avond richting het grootste eiland van de keten : Hawai. Met een bbq op dek en omringt door walvissen (ik spreek hier nog steeds over in de wateren van Maui) maakten we onze weg richting Hilo..

Zaterdag 9 februari : Om 8 uur kwamen we aan in Hilo, ten noorden van Hawai. We hadden goed uitzicht op de berg Mauna Kea. Deze is hoger dan the mount everest, omdat de basis op de bodem van de pacific ocean ligt, wat de berg in totaal 10200 meter hoog maakt..Er zijn hier niet echt stranden, omdat alles afloopt in cliffs en rotsen..Ten zuid-oosten van dit eiland bevindt zich een actieve lava-flow in de zee..We hebben ons hier wat meer gemengd in de bevolking, een locale markt bezocht en door de straten en langs de kust gewandeld..In de avond verlieten we Hawai en hebben we genoten van de vele heldere sterren in de hemel! Op een gegeven moment passeerden we de actieve lava-flow die in de zee gaat, en hebben we ook dit spektakel mogen aanschouwen..Al met al was het een kort bezoek, maar mag ik zeker niet klagen ;) Ik had graag de boot willen stoppen hier, maar met Samoa in het vooruitzicht, zit ik weer met een grote glimlach op de boot ; Voor het eerst passeer ik de equator wat noord en zuid van elkaar scheidt, en de internationale dateline op de aardbol via de zee opweg naar Samoa..Dit betekent onder andere dat we de klok met 23 uur vooruit zetten en we weer een voorsprong hebben op jullie..

‘’je hoeft niet altijd te zeggen wat je meent, als je maar meent wat je zegt’’

  • 14 Februari 2013 - 08:27

    Ellen:

    Lieve Dees en Ray......

    Een prachtig verslag van een prachtige reis van twee prachtige mensen !!!
    Geniet lekker verder............... ;-)
    Kus, Ellen

  • 16 Februari 2013 - 11:02

    Nadya:

    Dees, wow ik geniet echt weer volop van je verhalen en alleen jij kan het op deze manier schrijven. Lieverd op naar het volgende avontuur!!!!
    Dikke kuss

  • 16 Februari 2013 - 12:40

    Patrick:

    Hee dees,

    Ik wordt er blij van om je mooie verhaal te lezen.
    Je zit heerlijk in je element en ik krijg er zelf ook behoorlijk zin in nu ;)

    surf f wat mooie golfjes voor de nederlandse surfdudes :)

    enjoy the adventures and happy times!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Maui

Leaving foodprints

Mijn tijd buiten Nederland

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2019

Kaitiakitanga

02 April 2017

3

04 Juni 2016

What happens when you return home?

12 December 2015

Buikpijn

25 September 2015

Imagine all the people...
Desi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 91214

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2007 - 25 Oktober 2013

Leaving foodprints

Landen bezocht: